» کسب و کار » یک روز تفریح در گنج نامه همدان
گنج نامه همدان
کسب و کار

یک روز تفریح در گنج نامه همدان

1403-02-26 10915

اگر به گنج‌نامه همدان سفر کنید، علاوه‌بر یک سفر تاریخی، یک سفر هیجان‌انگیز تفریحی را نیز تجربه خواهید کرد. شما می‌توانید در این مجموعه بی‌نظیر از تماشا آبشارهای خارق‌العاده و دشت‌های سرسبز لذت ببرید و در اقامتگاه‌های دنج و دلنشین آن، اوقات فراغت‌تان را بگذرانید. برای بازدید از این مجموعه تاریخی باید بلیط هواپیما همدان را رزرو و راهی این شهر شوید. این دهکده زیبا، که مهم‌ترین جاذبه همدان به‌حساب می‌آید، روزانه میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور است.

موقعیت مکانی گنج‌نامه

گنج‌نامه خارج از شهر همدان و در قسمت انتها دره سرسبز عباس‌آباد واقع شده است، این مجموعه تا آرامگاه بوعلی سینا، 10 کیلومتر فاصله دارد. این دهکده در ضلع شرقی میدان گنج‌نامه، در کنار کتیبه‌ها و آبشاری زیبا، مجموعه‌ای بی‌نظیر را تشکیل می‌دهد. گنج‌نامه همدان در رشته‌کوه زاگرس و الوند، با قدمتی طولانی و 2500 ساله، به شکل دو کتیبه در زمان پادشاهان هخامنشی ساخته شده است.

تاریخچه گنج‌نامه

بر اساس سرگذشت تاریخی این گنج‌نامه، پادشاهان هخامنشی مانند داریوش و خشایار از جاده گنج‌نامه برای عبورومرور استفاده می‌کردند. همچنین سنگ‌نوشته‌های موجود با دست‌خط پادشاهان هخامنشی نیز وجود دارد. به‌مرور زمان و با ساخت اقامتگاه‌ها و مکان‌های تفریحی و سرگرمی در این اثر تاریخی، در سال 1379، گنج‌نامه به دهکده گنج‌نامه تغییر اسم داد. این دهکده به یک مکان تفریحی و توریستی با ظرفیت بالغ‌بر 5000 نفر، تبدیل شده است؛ مکانی که گردشگران و توریستان در آن، لحظات به‌یادماندنی را ثبت کنند. امروز این مجموعه به‌عنوان قطب گردشگری ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود و به عضویت سازمان جهانی گردشگری ( UNWTO) درآمده است.

فصل مناسب برای بازدید از گنج‌نامه

نزدیکی همدان به ارتفاعات الوند، دلیل سردی آب‌وهوا این شهر کوهستانی است؛ بنابراین برای سفر به همدان و بازدید از گنج‌نامه، زمستان به‌ویژه ماه‌های دی و بهمن، زمان مناسبی نخواهد بود. تابستان‌های این شهر نیز، گرما طاقت‌فرسایی دارد و ماه‌های تیر و مرداد، برای سفر به همدان توصیه نمی‌شود. بهتر است برای سفر به همدان، بهار را امتحان کنید؛ بهار همدان با تابش ملایم خورشید، آب‌وهوای مطبوع و درختان پر از شکوفه، بسیار دیدنی است.

بازدید از بخش‌های مختلف گنج‌نامه

‌گنج‌نامه بخش‌های مختلفی را در خود جای داده است که هرکدام اثری ماندگار از تاریخ این مرزوبوم را به نمایش می‌گذارند. بازدید از این مجموعه، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و هیجان‌انگیز را برای شما رقم می‌زند؛ خوب است پیش‌از شروع سفرتان، بخش‌های مختلف گنج‌نامه را بشناسید.

کتبیه‌های گنج‌نامه

در قسمت ابتدایی گنج‌نامه، سنگ‌نوشته‌هایی را می‌بینید که شامل دو کتیبه می‌شوند؛ این کتیبه‌ها به دستور پادشاهان هخامنشی بر دامنه کوه الوند و به سه خط میخی، ایلامی و بابلی نوشته شده است. یک کتیبه در قسمت بالاتر قرار دارد که متعلق به داریوش است و دیگری را در قسمت پایین‌تر می‌بینید که به خشایارشاه مربوط می‌شود. در واقع، این نوشته‌ها یادگاری از لشکر هخامنشیان به‌شمار می‌رود که در تعریف و تمجید خدا بزرگ اهورامزدا، نوشته شده است. کتیبه‌های این مجموعه به زبان فارسی و انگلیسی ترجمه شده‌اند؛ بخش ترجمه انگلیسی این نوشته‌ها، توسط تعدادی از باستان‌شناسان فرانسوی، صورت گرفته است.

آبشار گنج‌نامه

برای شنیدن صدای خروش آبشار گنج‌نامه، به قسمت بالایی کتبه‌ها بروید؛ ارتفاع 12 متری آبشار، صدای بی‌نظیر آب را از دور به گوشتان می‌رساند. آب این آبشار در دوره هخامنشیان، بسیار محترم و مقدس بوده است؛ از این‌رو کتیبه‌ها را بر سنگ‌های کوه در نزدیکی آبشار، می‌نوشتند. آبشار باشکوه گنج‌نامه، از جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز همدان به‌شمار می‌رود که در هر فصلی از سال، تماشا آن، شما را به وجد می‌آورد. تماشا قندیل‌ها و جاری‌شدن آب آن در زمستان، تصویری متفاوت از طبیعت همدان را به نمایش می‌گذارد. آبشار دهکده گنج‌نامه از رشته‌کوه زاگرس و کوه الوند سرچشمه می‌گیرد و به‌عنوان یک اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. بازدید از این اثر زیبا را با نوشیدن یک چای آتیشی در حوالی آبشار، دلچسب‌تر کنید.

کوه الوند

اگر از کوه‌نوردی لذت می‌برید، قله باعظمت کوهستان الوند را فراموش نکنید. ارتفاع بلندترین نقطه قله الوند، 3584 متر است؛ برای صعود به این قله، باید از مسیر دره گنج‌نامه، کیوارستان، میدان میشان و تخت نادر، عبور کنید. بهتر است در میان راه، در میدان میشان، ساعتی را برای استراحت توقف کنید؛ سپس مسیر را ادامه دهید.

دشت میشان

زیبایی‌های دهکده گنج‌نامه تمامی ندارد؛ اگر نگاهی به دشت گنج‌نامه بیندازید گوشه‌ای از بهشت را می‌یابید. دشت سبز میشان، با گل‌های رنگارنگ، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. طبیعت بکر و سرسبز این دشت و هوا مطبوع و دل‌نواز آن در فصل بهار، روحتان را جلا می‌بخشد. دست میشان به میدان میشان نیز، معروف است که به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش از این دشت، به جزئی از دهکده گنج‌نامه تبدیل شده است و بخش دیگر آن نیز، سمت رودخانه و بیرون از دهکده قرار دارد. اگر کمپ‌زدن در دشت میشان را دوست دارید، باید به بخش بیرونی آن بروید؛ چراکه در مجموعه دهکده گنج‌نامه، امکان برپایی کمپ و چادرزدن وجود ندارد. توصیه می‌شود اکنون که به گنج‌نامه آمده‌اید، از گیاهان تازه و دمنوش‌های گیاهی این دشت، غافل نشوید.

غار آکواریوم

در دهکده گنج‌نامه یک غار آکواریوم شیشه‌ای در دل صخره و سنگ قرار گرفته است. این غار آکواریوم مصنوعی با وجود ماهی‌ها، خزندگان، پرندگان، گیاهان، سنگ‌ها و کانی‌ها یک فضا طبیعی و دل‌نشین را به‌وجود می‌آورند. غار آکواریوم توسط مهندسان ایرانی و با الهام از غار علی‌صدر طراحی شده است. این غار با مساحت 1000 متر مربع، دو طبقه را تشکیل می‌دهد. برای گشت‌وگذار و دیدن قسمت‌های مختلف، می‌توانید از تابلوهای مخصوص راهنما کمک بگیرید. برای بازدید از غار آکواریوم، می‌توانید بلیط خود را به‌صورت حضوری و آنلاین رزرو کنید. بازدید برای کودکان زیر 5 سال رایگان است؛ شما با هر بار خرید بلیط، می‌توانید 20 دقیقه در غار بمانید و به تماشا زیبایی‌های آن، بپردازید. ساعت کاری غار آکواریوم گنج‌نامه در نیمه اول سال، از ساعت 9 صبح الی 9 شب خواهد بود و در نیمه دوم سال به 10 صبح الی 7 عصر، تغییر خواهد کرد. در این آکواریوم گونه‌های جانوری مختلفی را می‌توانید ببینید که شامل موارد زیر هستند:

  • انواع پرندگان مانند طوطی، اردک ماندارین و مرغ بهشتی

  • ماهی‌های آب شور، مانند فرشته‌ماهی، دلقک‌ماهی، جراح‌ماهی، سوهان ماهیان و صندوق ماهیان

  • ماهی‌های آب شیرین، مانند ماهی‌های بومی رودخانه آمازون

  • خزندگان مانند مار بوآ، مار پیتون، ایگوانا و آفتاب‌پرست

  • گونه‌های مختلفی از پروانه‌های رنگارنگ

  • انواع صدف، خرچنگ و مرجان‌های اقیانوسی

با فلای تودی در دهکده گنج‌نامه یک روز به‌یادماندنی را سپری کنید

برای بازدید از آبشار شگفت‌انگیز و دشت میشان رویایی گنج‌نامه، بلیط هواپیما همدان را از وب‌سایت‌های آنلاین خریداری کنید تا ضمن سفری آسان و سریع، رزروی متفاوت و منحصربه‌فرد را تجربه کنید. اگر به وب‌سایت فلای تودی سری بزنید، از امکانات و خدمات ویژه آن، مطلع می‌شوید. راهنما سفر در این وب‌سایت، پروسه رزرو بلیط را برای شما، آسان می‌کند؛ همچنین خدمات پیگیری، شما را در جریان وضعیت بلیط‌تان قرار می‌دهد. در صورت هرگونه پرسش یا ایجاد هرگونه مشکل یا دغدغه‌ای، می‌توانید با پشتیبانی 24 ساعته این مجموعه تماس بگیرید. همکاران ما، همیشه برای خدمات‌رسانی، آماده هستند.

هاوین مگ هیچ مسئولیتی در قبال صحت اطلاعات و اعتبار سایت و یا اشخاص معرفی شده ندارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
هاوین مگ

هاوین مگ

جدیدترین اخبار حوزه های متنوع تکنولوژی: موبایل، تبلت، لپ تاپ، رباتیک، سخت افزار، شبکه، گجت، امنیت، نجوم و فضانوردی، سیستم های عامل، اپلیکیشن، بازی، خودرو، لوازم خانگی، معماری، عکاسی ، آینده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
ورود / عضویت